Go Comms.

Studio komunikacji marketingowej

Social media dla firm. Poznaj zasady, dzięki którym odniesiesz sukces.

Jeszcze kilkanaście lat temu bycie przedsiębiorcą nie wymagało posiadania umiejętności social media managera, bo serwisy takie jak Facebook, Instagram czy Pinterest po prostu nie istniały lub dopiero stawiały pierwsze kroki. Obecnie konto na Facebooku to must have prawie każdej firmy. W zależności od branży konieczna może być również obecność w innych kanałach social media, zgodnie z zasadą: „nie ma Cię (tu wstaw nazwę serwisu społecznościowego) to nie istniejesz”.

Sama obecność nie wystarczy, by odnieść sukces. Potrzebne są określone umiejętności i zasady, dzięki którym czas i środki zaangażowane w social media przyniosą realną korzyść.

Nie powinno Cię dziwić, że na pierwszym miejscu jest strategia i planowanie strategiczne. W końcu jesteś przedsiębiorcą i dobrze wiesz, że bez strategii twoja firma nie przetrwa na rynku. Podobnie jest z działalnością w social media. Bez strategii i strategicznego planowania nie ma sensu zakładania i prowadzenia fanpage’a na Facebooku czy konta na Instagramie. Musisz poznać zasady rządzące platformą, na której chcesz działać oraz publiczność, z którą chcesz rozmawiać. Tak, tak, rozmawiać. Bo social media to nie bombardowanie odbiorców ofertami i reklamami, ale przede wszystkim odpowiadanie na ich potrzeby, rozwiązywanie problemów i dostarczanie wartościowej treści. 

Nieodłącznym elementem dobrej strategii działań w social media jest Big Idea, czyli Twój pomysł na swoją obecność na wybranej platformie społecznościowej. Zapomnij o zdjęciach słodkich kotków, czy kubkach kawy wrzucanych raz na jakiś czas. By odnieść sukces na Facebooku czy Instagramie musisz wiedzieć, jakiej treści potrzebują Twoi odbiorcy. Pamiętaj, to oni i ich potrzeby są najważniejsi, a nie Ty i Twoja firma. 

By poznać rzeczywiste potrzeby swoich odbiorców i zrozumieć, jaką wartość możesz wnieść do ich życia w social media powinieneś zbudować persony. Czasy, gdy Twoją grupą docelową były kobiety w wieku 18-35 lat, mieszkające w średnich i dużych miastach już dawno minęły. Im więcej szczegółowych informacji zamieścisz przy budowaniu persony, tym łatwiej będzie Ci prowadzić działania w social media. Jak ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie pracuje, jakie studia/szkołę kończyła, jest singlem/w związku, ma dzieci, zwierzęta, co robi w wolnym czasie? Jakich treści poszukuje na wybranej platformie społecznościowej? Im więcej szczegółów tym lepiej.

Potrzebne Ci będą również narzędzia monitorujące social media. Jest ich na rynku mnóstwo, a Google podpowie najbardziej popularne, które w swojej funkcjonalności nie różnią się bardzo od siebie. Monitorowanie dyskusji, które toczą się w social media na tematy związane z branżą w której działasz, pozwoli Ci się dowiedzieć, jakie treści udostępniać.

Tworząc treści, które będziesz zamieszczał w social media musisz działać jak redakcja. Niezbędny będzie kalendarz redakcyjny, który pozwoli Ci usystematyzować przygotowywanie i dystrybucję treści. Pamiętaj: ciągłość prowadzenia działań jest ważna. Przyjmij, jak często chcesz postować, w jakie dni tygodnia, w jakich godzinach. Analizuj statystyki aktywności i testuj, która pora jest najlepsza dla Twoich fanów. 

Social media to rewelacyjne narzędzie do komunikacji z fanami, przyszłymi, obecnymi i byłymi klientami. Sukces jest osiągalny dla tych przedsiębiorców, którzy podejdą do obecności w mediach społecznościowych z określonym celem i pomysłem na działania. Bez jasno określonej i konsekwentnie realizowanej strategii porażka jest pewna. Stracisz czas, pieniądze i dołączysz do narzekaczy, dla których social media to ściema i naciąganie na kasę.

Zawsze możesz zaprosić do współpracy agencję social media, która pomoże Ci zrealizować cele. Możesz też prowadzić działania sam. Policz, co Ci bardziej się opłaca. Zaangażowanie własnego czasu czy też zlecenie działań agencji?

Share by