Go Comms.

Studio komunikacji marketingowej

Jak prowadzić działania na Facebooku?

Niemal każda firma czy marka posiada swój fanpage na facebook.com. Trudno się temu dziwić: niemal 14 milionów Polaków posiada swój profil w tym najpopularniejszym serwisie społecznościowym. Mimo, że obserwatorzy zapowiadają spadek popularności Facebooka, to trend wciąż jest rosnący.

Przedsiębiorcy wydają się zdawać sobie sprawę z potencjału marketingowego Facebooka. Niestety, jakość fanpage’y, zwłaszcza w sektorze mikro i małych firm pozostawia wiele do życzenia, a brak strategii działania to wciąż bardziej norma niż wyjątek. 

Pierwszy grzech to niezrozumienie, czym jest Facebook. Facebook jest serwisem społecznościowym, czyli służy do nawiązywania i pielęgnowania relacji. Tymczasem wiele fanpage’y wygląda jak słupy ogłoszeniowe pokryte setkami komunikatów, których nikt nie czyta. Świetnie, że masz super ofertę, niekoniecznie musisz jednak o niej krzyczeć w każdym poście, który zamieszczasz na fejsie. 

Chcesz przyciągnąć klientów? Rozmawiaj z nimi, angażuj, udzielaj odpowiedzi na pytania, rozwiązuj problemy i baw. Zanim poprosisz, by fani kupili od Ciebie produkt lub usługę, daj coś od siebie.

Kolejny błąd przedsiębiorców to brak celu. Każdy fanpage musi posiadać cel. Oczywiście, końcowym efektem zawsze powinna być sprzedaż (monetyzacja działań), ale by ją osiągnąć należy wyznaczyć mierzalne cele pośrednie. Po co Ci fanpage? Chcesz zwiększyć świadomość marki? Budować swój autorytet jako eksperta w branży? 

Znajomość celów pozwoli zbudować odpowiednią strategię działania. 

W strategii prowadzenia działań na Facebooku niezbędne jest poznanie odbiorców. Kim są, co lubią, jakie firmy obserwują, jakiego rodzaju contentu oczekują od Ciebie? Nie musisz zgadywać, zawsze możesz zapytać. Bez znajomości grupy docelowej odniesiesz porażkę. Bez znaczenia, jak wspaniały content będziesz tworzyć, jeśli będzie skierowany do niewłaściwych odbiorców efekt będzie żaden.

Konsekwencja w prowadzeniu działań to kolejny niezbędny element w facebook marketingu. Spodziewasz się efektów od razu? Odpuść sobie. By zbudować relacje z odbiorcami, zdobyć ich zaufanie i przekonać do swojego produktu lub usługi potrzeba czasu. Tymczasem wielu przedsiębiorców posiada słomiany zapał do prowadzenia działań na Facebooku. Po kilku tygodniach poddają się lub stwierdzają, że ten cały Facebook w ogóle nie działa.

Facebook nie jest za darmo, chociaż wiele spośród mikro i małych firm tak wciąż myśli. Decydując się na prowadzenie działań musi mieć świadomość, że bez płatnej reklamy za dużo nie podziałasz (chyba, że jesteś bardzo znaną i rozpoznawalną marką). Policz też, ile kosztuje twój czas, który musisz zaangażować w przygotowanie contentu oraz w prowadzenie działań na Facebooku. Już wiesz, że facebook marketing by był skuteczny, musi kosztować. Tańsze może okazać się wynajęcie agencji, która profesjonalnie poprowadzi Twój fanpage.

Facebook oraz social marketing jest świetnym kanałem, który powinien pracować na korzyść twojej firmy. Bądź konsekwentny w realizacji przyjętej strategii, a odniesiesz sukces.